Hallagerbakken til finalen i Nysgjerrigper

Nysgjerrigperene hilser på en førerhund

Elevene lagde hypoteser om hvordan det er å være blind eller svaksynt og hentet inn informasjon om sykdommer og andre grunner til at man blir blind. Så intervjuet de medlemmer i Norges blidforbund. Noen hadde vært blinde hele livet, mens andre ble blinde over tid. Her fikk de lære mer om hvordan blinde klarer seg i hverdagen, hvordan blinde forestiller seg at noe ser ut, og hva som skjer når de drømmer. Hele rapporten som elevene har skrevet kan du finne på denne siden. Det er spennende lesing og interessant å få et innblikk i.

Dette er tilbakemeldingen fra juryen i Nysgjerrigper:

Vi har gleden av å fortelle at prosjektet "Hvordan er det blinde ser, og hvordan ser ingenting ut?" er finalist i Nysgjerrigper-konkurransen 2020! Gratulerer så mye!

Til tross for korona-situasjonen og stengte skoler ble det levert inn godt over 100 bidrag til årets konkurranse. Av disse går 25 videre til den nasjonale finalen.

Vinneren av Nysgjerrigper-konkurransen 2020 vil bli annonsert og hedret gjennom en virtuell prisutdeling tirsdag 5. mai kl. 10.00. Prisutdelingen sendes både på Nysgjerrigpers Facebook-side og YouTube-kanal, og vi håper du og elevene vil følge med! Resultatene vil også legges ut på nysgjerrigper.no samme dato.

Følg gjerne Nysgjerrigper på Facebook og abonner på youtube.com/nysgjerrigperno, så får du siste nytt om konkurransen.